Manipularea de la SIF Banat Crişana a fost intenţionată

MAKE
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 10 august 2020

 Manipularea de la SIF Banat Crişana a fost intenţionată

Cotele absurdului

MAKE

Un ordin de cumpărare pentru o acţiune SIF Imobiliare (SIFI) la preţul de 520 de lei a fost afişat pe piaţa AERO, joi după amiază, ceea ce pune în lumina absurdului manipularea modului cum administratorul SIF Banat Crişana calculează Valoarea Activului Net (VAN).

Ordinul afişat joi intervine în mijlocul dezvăluirilor din ultimele zece zile făcute în ziarul BURSA, cu privire la manipularea uriaşă la care se dedă administratorul SIF Banat Crişana, care folosindu-se de pretextul câte unei tranzacţii cu câte o acţiune SIFI, raportează creşteri enorme (n.a. - fictive) ale Valorii Activului Net al SIF Banat Crişana, care acum au ajuns la peste un miliard de lei (circa 220 de milioane de euro).

Ultima tranzacţie cu o acţiune SIFI a avut loc pe 16 iulie, la preţul de 400 de lei.

Administratorul SIF Banat Crişana a căzut în propria capcană.

În cazul că este consecvent cu modul în care a calculat până acum, Valoarea Activului Net va creşte, pentru luna iulie, cu peste o jumătate de miliard de lei (peste o sută de milioane de euro) numai din proiecţia tranzacţiei de 400 de lei cu SIFI.

De la 3,5 miliarde de lei în lunile mai şi iunie, va sări la 4 miliarde de lei, în iulie, ceea ce a devenit problematic, pentru că acum toată lumea ştie cum scoate din pălărie astfel de cifre.

Publicul nu trebuie să mai dezlege şaradele înscrise cu litere minuscule în nişte NOTE obscure din nişte anexe la Raportările lunare la Bursa de Valori Bucureşti ale administratorul SIF Banat Crişana, pentru că totul a fost dat pe faţă în BURSA.

Va fi interesant, în aceste condiţii, cu publicul avizat, acum, cum va mai îndrăzni administratorul SIF Banat Crişana să facă şi acest salt de 500 de milioane de lei pentru iulie sau nu va îndrăzni?

Dacă nu o va face şi va aplica cine ştie ce corecţie, atunci apare problema ca, după cum susţine, s-ar abate de la metoda de calcul pe care i-ar fi impus-o Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) şi pe care, până acum nu i-a trecut prin cap să nu o respecte.

NOTA AUTORULUI

În Comunicatul trimis la BVB pe 30 iulie, Bogdan Drăgoi include un text epic privitor la străduinţele sale pe lângă ASF să nu manipuleze Valoarea Activului Net al SIF Banat Crişana şi cum ASF l-a silit la manipulare:

" Considerând că tranzacţia cu acţiuni SIFI realizată la data de 24 aprilie 2019, la un preţ de 220 lei/acţiune nu se poate justifica pe raţiuni economice reale, SIF Banat-Crişana a sesizat Autoritatea de Supraveghere Financiară (prin adresa nr. 1112/28.05.2019) şi a solicitat autorităţii să verifice tranzacţiile cu acţiuni SIFI din perspectiva unor posibile încălcări ale art. 120 din Legea nr. 24/2014 şi ale art. 12 din Regulamentul UE nr. 596/2014 privind abuzul de piaţă."

Este evident că ASF ştie cu nume şi prenume cine sunt persoanele implicate în toate tranzacţiile cu SIFI (genul ăsta de informaţii este accesibil Depozitarului Central, casei de brokeraj care a intermediat tranzacţiile, implicit Departamentului de supravegere a pieţei din BVB care îi este subordonat nemijlocit directorului executiv BVB şi ASF).

Totuşi, cunoscându-i pe autorii acestor tranzacţii manipulatorii care îi dau lui Drăgoi atâtea bătăi de cap, fie ASF nu a luat nicio măsură, fie Drăgoi nu ne informează că ASF ar fi făcut-o.

Aşa că ne lasă impresia că a trebuit să se descurce singur, cum a putut. Iată ce spune în continuare:

"Totodată, Societatea a solicitat autorităţii să aprobe ca, în cazul emitentului SIF Imobiliare PLC, evaluarea pentru calculul activului net al SIF Banat-Crişana să se efectueze în baza valorii juste rezultată în baza evaluării conforme cu standardele internaţionale de evaluare efectuată de un evaluator membru ANEVAR."

Rezultă că Drăgoi şi-a făcut datoria, dar iată că, din nou, s-a izbit de un munte de neînţelegere la ASF:

"Prin adresa nr. SI/DRA nr. 2690.1/18.06.2019, Autoritatea de Supraveghere Financiară a comunicat Societăţii că nu poate excepta SIF Banat-Crişana de la aplicarea metodei de evaluare stipulată la art. 113 lit. a, pct. 2 din Regulamentul ASF nr. 9/2014, adică preţul de referinţă aferent zilei pentru care se efectuează calculul, precum şi faptul că va verifica aspectele cu privire la o posibilă incidenţă a dispoziţiilor aplicabile în materia abuzului de piaţă".

Deci?

Asta e povestea felului cum au sărit Valorile Activelor Nete ale SIF Banat Crişana cu miliardele de lei, întâi la jumătatea anului trecut, apoi în lunile mai şi iunie de anul ăsta.

Bogdan Drăgoi consideră implicit că nu are nicio vină şi lasă să se înţeleagă foarte limpede că ASF este vinovată:

" Faţă de cele mai sus arătate, considerăm că Societatea a efectuat toate demersurile pe care le putea face pentru a clarifica toate aspectele legate de tranzacţiile cu acţiuni SIFI precum şi cu privire la cele legate de reflectarea valorii acestor acţiuni în activele Societăţii."

Nu, asta din urma este o afirmaţie falsă, iar ziarul BURSA a arătat că SIF Banat Crişana ar fi putut soluţiona problema manipulării în două feluri: fie prin delistarea societăţii SIF Imobiliare de pe piaţa AERO (unde nu îndeplineşte niciunul dintre criteriile de listare) fie prin cumpărarea celor 13 acţiuni pe care nu le deţine la SIF Imobiliare, printr-o operaţiune de squeeze-out, pentru că deţine 99,9997% din totalul acţiunilor.

După ce enumeră multitudinea de demersuri şi solicitări pe care le-a avut la ASF " pentru a asigura o reflectare corectă a valorii participaţiilor SIFI în activul net al SIF Banat-Crişana", Drăgoi aruncă pisica la ASF: "Autoritatea nu a răspuns până la data prezentei [30 iulie] la solicitările SIF Banat-Crişana".

Probabil că Drăgoi va încerca să se disculpe spunând că a respectat metodologia de calcul care este obligatorie şi că ea i-a fost impusă de ASF.

Argumentaţia este invalidă.

Putem arăta asta prin două demonstraţii - una scurtă, una mai lungă - dar ele sunt echivalente.

1. Demonstraţia scurtă.

Dacă ASF i-ar fi dat un Regulament prin care l-ar fi obligat pe Bogdan Drăgoi să-i dea cu o bâtă în cap lui Nicu Buică şi Bogdan Drăgoi i-ar fi dat cu bâta în cap lui Nicu Buică şi i-ar fi spart capul, atunci Bogdan Drăgoi n-ar fi avut nicio vină că i-a spart capul lui Nicu Buică?

Ar fi fost vinovat doar ASF?

2. Demonstraţia lungă.

Raportarea unei Valori a Activului Net (implicit, a unei Valori Unitare a Activului Net) nereale se încadrează la manipularea pieţei:

"(1) În sensul prezentului titlu, manipularea pieţei reprezintă următoarele tipuri de activităţi:

c) diseminarea de informaţii prin mijloace de comunicare în masă, inclusiv pe internet sau prin orice alte mijloace, care dă sau este probabil să dea semnale false sau înşelătoare referitoare la oferta, cererea sau preţul unui instrument financiar [...]" (Legea 24/2017/ CAPITOLUL III/ Manipularea pieţei, Art. 120.)

Indiferent cum i-a spus ASF să calculeze Valoarea Activului Net, administratorul SIF Banat Crişana nu a avut şi nu are voie să "disemineze informaţii prin care dă sau este probabil să dea semnale false sau înşelătoare referitoare la preţul unui instrument financiar".

Dar a făcut-o.

Drăgoi este conştient de importanţa VAN:

"Valoarea activului net (VAN) al SIF Banat‐Crişana, indicator cheie de performanţă a activităţii[...]", scrie Drăgoi în "RAPORTUL CONSOLIDAT AL ADMINISTRATORILOR SIF BANAT-CRIŞANA PENTRU SEMESTRUL I 2019".

Faptul că nu a apelat la delistarea SIFI sau la squeeze-out ca să nu aibă loc diseminarea de semnale false sugerează cu putere că manipularea a fost intenţionată.

Administratorul SIF Banat Crişana este ca un şoarece în capcană.

Timpul îl presează să ia o decizie, pentru că, în maximum o săptămână trebuie să dea Raportul asupra Valorii Activului Net al SIF Banat Crişana pe luna iulie şi dacă nu schimbă nimic în felul în care calculează, îl mai umflă cu încă 500 de milioane de lei.

Dar, hai să nu fim meschini, ce dacă mai umflă şi el odată, că se umflă de şapte ani şi nu s-a deschis gaură-n cer.

Dar ce te faci cu cererea de joi pentru o acţiune SIFI, la 520 de lei?

Mai bagă 575 de milioane de lei?

Valoarea Unitară a Activului Net creşte la 9,89 lei?

Acţiunea SIF Banat Crişana ajunge la 76,2% discount?!

Văleu!

Opinia Cititorului ( 66 )

  1. Bravo Make! "reacția" este excelentă, nu merita băgați în seamă (aceștia, acuma).

    1. Daca SIFI este detinuta de un singur actionar (direct si prin interpusi dovediti) se pune intrebarea de bun simt:

      DE CE mai este listata (mai ales ca singurul efect in piata al listarii ei este cosmetizarea raportarilor financiare ale actionarului listat la randul lui, adica manipularea pietei)? 

      Intrucat toate aceste aspecte (plus multe altele legate de activitatea paguboasa si evident oneroasa a conducerii SIF1) sunt cunoscute deja de toti actorii din piata, se pun alte cateva intrebari de bun simt: 

      DE CE mai avem si platim ASF daca aceasta autoritate in loc sa protejeze piata de infractori, protejeaza infractorii de piata? 

      DE CE mai avem si platim justitie in tara asta daca ea nu isi face datoria? 

      Dar BVB-ul de ce tace si nu cheama ASF-ul in justitie pentru ca aceasta are o activitate nociva pietei si implicit afecteaza activitatea (credibilitatea si profitul) BVB? 

      INFRACTORII exista pentru ca noi le permitem asta (prin acceptarea mitei sau prin lipsa de implicare si acceptarea coabitarii cu ei). 

    Make, știu ca o sa ștergi mesajul! SIF BANAT are un preț de piața atractiv. Tu , Make ai ceva împotriva conducerii SIF 1, cum de altfel ai și afinități fata de SIF5 siSIF3. Eu cred ca dacă ar fi existat manipulări de piața S-ar fi sesizat și DIICOT, sau organele ce trebuie sa investigheze aceste activități. Nu știu de ce te-ai declarat Dușmanul SIF 1si SIF4. Da credit și tinerilor. Poște cunosc mai mult decât noi și au alte perspective. Tu privești din prisma ziarului tău, posibilitatea de a nu te mai ajuta alte siguri sa te susții. Sa-ți fie de bine. Nu-ți sunt dușman , dar nu sunt de acord cu tine! Tu te substitui tuturor organelor: de supraveghere, de control , de respectarea legalității, etc. Nu ești obiectiv.

    1. E ceva gresit in articol? Eu n-am vazut nici o greseala.

      Daca nu este nimic gresit, atunci ceea ce spui tu sunt simple prostii. 

      Sincer, aceste fapte care se desfasoara pe piata noasta de capital ma face sa ma razgandesc la a investi in Romania. Atata timp cat ASF`ul tace si nu spune cu punct si virgula conf. legi etc... ca nu este adevarat ce se relateaza nu face decat sa intareasca raspusul ca totusi este adevarat, pt. ca a nu raspunde este tot un raspuns. Pe mine ma surprinde faptul ca nu se poate merge mai departe de ASF totusi nu exista un organ de control mai mare decat ASF`ul ? in fata careia trebuie sa raspunda, sau ASF`ul este singurul care taie si spanzuara? Daca este asa suntem terminati clar. Nu avem nici o sansa, putem avea milioane de articole cu dovezi incontestabile (pt ca sunt din rapoarte publicate, nu inventate) si tot degeaba va fi.

      Eu sunt un actionar mic la SFI5 dar ce se intampla in acest moment ma face sa ma razgandesc in a investi in Romania, si asa piata noasta este infima mai mica in comparatie cu externul. Cu America daca comparam deja este o furnica pe langa un elefan la valoarea tranzactionata. Si in conditiile astea ASF`ul tace si nu spune nimic, nici x nici y, deci cum este pana la urma? Chiar nu avem pe cineva care sa traga la raspunde pe ASF`ul care doarme in front? Chiar asa a ajuns piata noastra de capital sa avem specimene de exceptie cu dosare..... si proverbul romanesc, tara arde si babele se piaptana asta este ASF`ul.... 

      No comment :(

      Amice, crezi ca daca-ti incepi comentariul cu "Make, știu ca o sa ștergi mesajul!", atunci nu ti-l voi mai sterge?

      Da, comentariul tau incalca Regulamentul comentariilor si putea fi sters.

      Nu l-am sters pentru ca inlantuirea de judecati stupide, acuzatii pe care mi le aduci fara dovezi si text ininteligibil emanat dintr-o minte dezorganizata, alcatuieste un intreg distractiv. Esti funny. 

      Cu asemenea conducere, niciun pret, oricat de mic, nu este atractiv (decat pentru prostovani).

      Ce catiguri a adus SIF1 actionarilor in ultimul an, sau in ultimii 2 ani sau in ultimii 5 ani? 

      Dar celelalte SIF-uri? 

      Dar media pietei? 

      Compara si vei vedea ca SIF1 este la coada clasamentului. 

      La SIF1 cumperi pielea ursului din padure, ai impresia ca iei un tort la pret de prajitura numai ca din tortul ala nu vei gusta niciodata (au grija Balteanu, Lakis Dragoi, ASF si gasca lor) si nici macar o prajiturica nu vezi de acolo ci numai rahat.

      Daca iti place rahatul, esti liber sa cumperi SIF1. 

      Nu Make, chiar ma așteptăm sa ștergi comentariu întrucât atunci când nu-ți convine ceva , asta faci! Poți și o faci! Nu văd celălalt motiv de ștergerea enunțat de tine, cum ca as fi încălcat principiile stabilite. Dacă este așa șterge-l, nu-ți încalca și tu principiile!. Sa ai o zi buna. Și sa știi ca un vocabular ca cel folosit la răspunsul opiniei 2 , nu este un vocabular academic, este vocabularul folosit de semidocți!.

      ch ar nu intelegi ca esti prost, ca sa nu zic idiot, precum nenea Iancu ?

      Atentie!, nu te lupta cu ei!

      Nu ai nici o sansa. 

      Vorba lui Victor Ponta:  

      "Nu există om atât de deştept încât să îl convingă pe un prost că e prost”. 

      Eu, ca editor, da, am o responsabilitate, ei sint cum sint, dar sint cititori si cumva, gasesc un sens sa ma sacrific.

      In schimb, tu iti pierzi vremea si iti faci singe rau degeaba. 

    Momentan piata noastra este dictata si manipulata de institutii financiare, banci si etc guvernanti ce vin la conducerea tarii.

    Pana se face si la noi piata libera de capital mai avem de asteptat sa moara guvizii si sa intre cati mai multi investitori care sa ii traga la raspundere pe nemernici. 

    Ruleaaza numerar fictiv in circuit inchis pentru a umfla o bula speculativa. 

    Asa fac si cu creditele imobiliare bancile, ruleaza numerarele in cardasie cu datoria exponentiala a guvernului si varsa in piata credite ieftine la active mega evaluate ca sa agate guvizii ce vor plati de minim 3 ori mai scump pe trendul lung financiar. 

    Astia sunt bagat pana in cat cu legislativ si fiscal cu tot. 

    Nu are ce sa le faca diicot, anaf, dna, sau mai stiu eu ce institutie... se spala toti la bot de urmele cigulelii financiare. 

    1. Toate societatile care sunt actionare la SIFI cu cate o actiune , au ca actionar principal SIF1 , nu e credibil ca acesta (SIF1) nu stie ce fac copiii sai neascultatori . Mie mi se pare evident ca intreaga schema a fost con ceputa din capul locului pentru manipularea VUAN-lui la SIF1 .Cu 7-8 actiuni te poti juca in plus sau minus cu sute de milioane in valoarea activului net la SIF1 ! Daca nici asta nu mai e manipularea pietei...!! ASF-ul doarme in cizme ?

      corect.

    Ce de-a cititori/comentatori duminica. Mai mai mai!

    1. Manipularea de piata este de obicei intentionata.  

    2. Nu poti influenta activul lunii iulie cu tranzactii din august. 

    3. Cu atat mai puțin poti influenta activul cu ORDINE de vanzare sau cumparare, despre care nu stim daca au fost executate sau nu - autorul nu specifica daca s-a si tranzactionat joi ceva. Oricum, ordinul nu conteaza, nu impacteaza pretul actiunii deci cu atat mai puțin VAN ul SIF1. 

    4. Astept cu interes dovezi, chiar si indirecte, informatii, chiar si pe surse, ca sunt cei de la SIF1 in spatele acestor tranzactii. Ca ar fi mare pacat sa iasa ASF cu un raport in care sa zica, de exemplu, ca SIF1 n-are vreo legatura cu asta. S-ar face make de bafta, ca a vorbit aiurea zile intregi.  

    5. De ce nu intrebati ASF??? De ce nu le cereti punct de vedere? Sa spuna si ei ceva, ce fac, care e treaba, cand finalizeaza, orice. Sa vorbeasa organul. De control si supraveghere. 

    In rest, am citit deja tot ce se reia azi in articol. Am impresia ca va place sa va luati de SIF1:). Hai cu informatii noi, dacă aveti. Pana atunci, faceti doar acuzatii. Cam nefondate.

     

    1. N-ai inteles mai nimic.

      1. Dragoi vrea sa lase impresia ca manipularea este neintentionata si ca a fost obligat la ea de ASF. 

      2.Absolut, ai dreptate ca nu poti influenta activul lunii iulie cu tranzactii din august. Dar de ce spui asta? Nu esti in stare sa citestI? Ia mai citeste o data:"Ultima tranzacţie cu o acţiune SIFI a avut loc pe 16 iulie, la preţul de 400 de lei."  

      3. Ba da, daca spun ca "Ultima tranzacţie cu o acţiune SIFI a avut loc pe 16 iulie, la preţul de 400 de lei.", atunci spun ca ordinul de joi nu a fost executat, inca. Dar ai aratat deja ca nu esti capabil sa citesti.  

      Am spus eu vreundeva ca ordinul impacheteaza ceva, de bati cimpii ca ordinul nu impacteaza?  

      4. Aici ti se vede gindirea rudimentara: dovada manipularii nu sta exclusiv in eventuala legatura cu SIF Banat Crisana a autorilor tranzactiilor, ci in falsificarea Valorii Activului Net, ceea ce este deja dovedit. De bafta te-ai facut tu cu astfel de comentarii saracute. 

      5. Stii tu ca nu am intrebat la ASF? Habar n-ai. Dar ne iei tu la fix! Grozav ce esti tu!

      In rest, de la mine ai aflat tot, ca tu nu esti in stare nici sa citesti, daramite sa mai si descoperi. 

      Prin definiție, manipularea este intenționată! Ceea ce deranjează este nu manipularea în sine, ci faptul că se dă de înțeles de ce a avut loc (cui bono?) și in favoarea cui (cui prodest)!!

      Nu fii chiar atit de sigur, exista variante in care manipularea nu este intentionata.

      Legea 24/2017, art. 120: 

      "d) transmiterea de informații false sau înșelătoare sau furnizarea de date de intrare false sau înșelătoare sau orice alt comportament care manipulează calcularea unui indice de referință, cu condiția ca persoana care a realizat transmiterea sau furnizarea respectivelor informații sau date să fi știut sau să fi trebuit să știe că acestea sunt false sau înșelătoare."

      Aici pare sa fie implicat intentionalul in chiar definitia legala a manipularii. 

      Stai sa rezum: administratorii companiei au manipulat pretul actiunii SIF1 pe BVB pentru ca au respectat metoda de calcul a VAN indicata de ASF. Da? Corect? Am inteles acum?

      P.S. Impacteaza, nu impacheteaza, apropos de citit. Ma rog. 

      Bravo Make! Vei ramane in istoria pietei de capital cu aceste devaluiri incredibile! Apropo si fara sponsorizari cand mai organizezi sindrofii la care sifurile erau principalii sponsori:)

      Ti-ai expus prostia pe puncte.

      Dragul meu, se pare ca intre sindrofii si adevar, am ales adevarul.

      Si sa-ti mai dezvalui ceva incredibil: ziarul BURSA este cu sase ani mai in virsta decit SIF-urile. Deci, se poate si fara ele. 

      Scuze pentru intirzierea raspunsului, dar intre comentarii zaresc atitea prostii, incit nu am mai remarcat-o si pe a ta.

      Nu, n-ai inteles. 

      Nu, administratorii au manipulat VAN-ul pentru ca au Raportat o cifra fara corespondent real (se numeste "falsificare"), fiind umflata din calcul cu mai mult de un miliard de lei.

      Da? Corect? Ai inteles acum? 

      Dupa ce ca suntem niste prosti noi, cititorii Bursa, te mai joci si tu cu cuvintele. Pai nu pusesi matale subtitlul "MANIPULAREA ACŢIUNII SIF BANAT CRIŞANA, INDUCEREA ÎN EROARE A INVESTITORILOR LA BURSĂ"? De ce folosesti MANIPULARE, daca termenul corect este FALSIFICARE? Este mai dramatic, mai sugestiv sau ce?

      Nu inteleg de ce nu-ti starneste curiozitatea CINE tranzactioneaza asa? Pentru ca tot tu afirmi "există perioade de acalmie, când Valoarea Activului Net al SIF Banat Crişana pare să fie corect calculată, care alternează cu perioade unde ritmul tranzacţiilor cu câte o acţiune SIFI o denaturează consistent şi susţinut, de la o lună la alta." Deci SIF1 raporteaza, in principiu, corect, mai putin in momentele cand cineva se joaca cu SIFI pe AERO si ASF le indica sa respecte pretul de piata in calculul VAN ului. Esti asa de neinteresat cine tranzactioneaza cum as fi si eu, daca as sti exact cine e in spatele dezechilibrului.

      Oricum, ca sa vezi cata dreptate ai (cand ne faci prosti), tocmai am bagat ordin de cumparare pe SIF1. Daca tu, care ii tii sub observatie de atata timp, care esti in stare de alerta si pregatit sa raportezi orice neregula, nu ai putut sa gasesti decat "manipularea" generata de respectarea deciziilor ASF, inseamna ca baietii de la Banat Crisana sunt efectiv cei mai curati din piata, cei mai onesti si mai corecti. Cumpar SIF1 pentru ca asa ar trebui sa fie administrat un emitent. Multumesc pentru pont. Sa traiesti! 

      Piticule, tu scrii la ora 10.52, urmatoarele: "Daca tu, care ii tii sub observatie de atata timp, care esti in stare de alerta si pregatit sa raportezi orice neregula, nu ai putut sa gasesti decat "manipularea" generata de respectarea deciziilor ASF, ..."

      Dar exact deasupra ta, la ora 9:18, i-am raspuns altuia, care spune aceeasi prostie: " 

      "Nu, administratorii au manipulat VAN-ul pentru ca au Raportat o cifra fara corespondent real (se numeste "falsificare"), fiind umflata din calcul cu mai mult de un miliard de lei." 

      De fapt, nici nu trebuia sa-i raspund aceluia, pentru ca textul artiicolelor mele este explicit, iar el dooar le rastalmaceste. 

      Cu atit mai putin ar trebui sa-ti raspund tie, care nu faci decit sa repeti imbecilitati.

    bla bla bla...

    1. Mai ciorbica, ia calculeaza tu Van si VUAN la 400 si la 520 de lei, sa te vad! Si acum, da-mi discounturile la 2,11 lei/actiune.

      bah da' incepusi de clabuci de facere sau reincalzire ?

    Pai n-are Make dreptate?? Voi, astia de la SIF1, care va dati mari cu scolile voastre, cu pregatirea profesionala, cu CV... Un mare fas. Habar n-aveti, puneti mana si invatati de la profesionisti. Respectati orbeste dispozitiile ASF ca prostii. Pai voi n-ati vazut cum face Ciurezu? ASF il obliga sa convoace, el face cum vrea el. Adica ignora dispozitiile. Asa se procedează, Autoritatea trebuie luata la misto. Pentru ca daca o respecti si o asculti, faci manipulare de piata. Ati inteles?

    1. Misto facut de un zombi.

      Prostovane, cu Make nu-ti merge!

    Deja subiectul atinge cote epice! Prin Reg. nr. 9/2014 ASF editează norme secundare în aplicarea legislației primare pentru OPCVM. Dar OPCVM sunt fondurile de investiții deschise. Un SIF este catalogat ca AOPC. Să înțelegem că toate SIF urile calculează VAN după regulile unui FDI? Știe cineva care este norma ce le permite ăstora să facă aplicarea R 9? Sau trăim într o altă dimensiune?!!

    1. Te-ai prins cum se joaca ASF-ul de-a Dumnezeu in piata de capital.

      Ei prin regulamente sunt de 10 ori mai tari decat orice lege. Daca au chef ca Sif-urile sa respecte legea privind cresterea porumbeilor atunci baga un regulament. Chiar daca legea nu are legatura sau nu se aplica unei entitati ei le obliga sa o respecte. 

      90% din normele si regulamentele ASF , care atentie (!) sunt date cica in aplicarea unor legi , nu au nici legatura cu legea respectiva sau adauga ei la lege cum au chef.

    D-le, va explicam deunezi ca-s pe aceaasi mina Lakis cu Bilteanu si Ciorcila prin Dragoi si Hanga si ASF. ca nu se vede Ceocea si aricii lui, asta-i zero. ce-i mai tine COVID-ul la distanta pe baieti ca altfel va lua gitii demult. asa ca va lasa sa traiti din senzational stiind ca bani nu aveti sa traiti ca ei. bursa.ro un fel de libertatea.ro si cam atit

    Piata e libera si pe SIFI! Sa vand aZI SIFI? Cata vorbarie.

    Make

    Nu ti PREA place libertatea cuvantului 

    E bine DOAR ce elucubrezi tu

    Sictir 

    1. Dragul meu, cind ai sa cresti, vei afla ca "sictir" nu exprima "libertatea cuvintului", ci josnicia, golania, mahalagismul si trivialitatea ta de gindire. Parintii tai ar fi trebuit, daca erau normali, sa te invete asta. Dupa proasta crestere si agresivitatea pe care le manifesti, cu lasitate, sub protectia anonimatului, nu rezulta doar nivelul tau foarte scazut intelectual si moral, ci iti faci de rusine si parintii. Tine minte asta cind te uiti la ei.

      Mare om make asta

      Sa perseverezi atat de mult timp intr o prostie asta da consecventa 

      Sa aperi 2 specimene ( fecala si tudorica) pana in panzele albe mi se pare absurd 

      Dar cand sif urile iti sponsorizeaza evenimentele ce sa mai zicem 

      Parintii tai trebuiau sa te invete ca dk o sa ajungi formator de opinie tb sa fi impartial 

      Pacat ca pana la varsta senectutii n ai inteles asta

      Dk n au reusit ei te invatam noi 

      Mai piticule, in mintea ta, daca o companie fura, dar are reclama la BURSA, atunci BURSA nu are voie sa scrie despre furturile companiei. Judecata de vierme. Cind voi avea nevoie de un vierme ca profesor, te voi cauta.

      Am eu nevoie de un vierme pentru pescuit de fraieri

    Daca ai o pata pe unu pleci de la prezumtia de vinovatie. Adica orice tranzactie cu SIFI e manipulare de piata. Si campania asta o sa tina cat o sa fie listat SIFI probabil. O fi de la faptul ca unii sunt pe minus cu SIF1? Ca n-a crescut pretul de la spargerea pragului? Ca nu da dividende? Sunt atatea tranzactii ciudate la bursa dar numai unele sunt analizate si super-analizate cu grafice cu calcule cu analize cu scheme zile intregi dupa interes. Un investitor stie sa faca analiza si vede ce cumpara nu cred ca e cineva serios care se ia dupa tranzactiile de 2 bani ale lui SIFI ca sa faca VUAN la SIF1. Sigur ca nici reactia lui Dragoi nu e cine stie ce...adice el cere ASF ce? Sa-i verifice tranzactiile la o firma listata de el cu free float 0%? Pai de ce ai mai listat-o? Si de ce sa-ti verifice tranzactiile cata vreme sunt respectate regulamentele? Sa-i schimbe modul de calcul in VUAN? Pai nu stiai cand ai listat-o care e modul? Sau daca tot ai listat-o incepe sa mai dai din ele sa-i cresti free-float-ul. Macar pentru impresia artistica.

    1. Te afli in fata unei manipulari de un miliard de lei, manipularea tine de 7 ani, iar tu faci analiza ca de ce vorbeste un ziar despre asta si iti pui problema ca are autorul o pata pe SIF Banat Crisana si ca de ce nu vorbeste si de celelalte. Vai de capul tau de amarat cu judecatile tale de milog!

      Pana la manipularea de un miliard, am ramas blocati pe infractiunile lui Ciurezu, care nu convoaca AGA nici cand ii cer actionarii, nici cand il obliga ASF, nici cand dispune instanta, care foloseste companii din portofoliu in vendete personale, care propune dividende pentru care nu are bani in cont, etc. Stam asa si ne uitam la cate articole din Codul Penal si Civil incalca piticotul. Cand ne revenim, ne concentram si pe VAN ul SIF1, manipulat la indicatiile ASF, ok?

      Esti liber sa faci ce vrei, piticule. Pina una-alta, te afli in fata articolului scris de mine despre manipularea la SIF Banat Crisana, iar eu nu ma aflu in fata vreunui articol scris de tine despre infractiunile lui Ciurezu, ci doar in fata unui comentariu partizan si prostesc. OK?

      Hahahaaaa! Partizan. Partizan, da. Hai nu ma provoca. Ca poate incep si eu sa scriu articole despre infractiunile lui Ciurezu. Sau ale lui Fercala. Ca tot nu se ocupa nimeni serios de ei.

      Cu mindrie te invit sa scrii acele articole si daca ele indeplinesc criteriile de documentare corecta si completa, rationament riguros si limba romana corecta, atunci iti garantez nu doar ca le public neintirziat si cu placere, ci ti le si platesc.

      Hai! 

      Poti?

      Fa-o! 

    Din punctul meu de vedere este clar ca in cazul SIFI vorbim de o piata cu activitate redusa/ilichida pentru care pretul ultimei tranzactii nu reflecta valoare justa, mai exact pretul de iesire care s-ar obtine daca s-ar dori vanzare unui volum mai mare de actiuni SIFI. In mod normal in astfel de situatii trebuie sa se ajusteze pretul (ex. sa se considere riscul de lichiditate) si/sau sa se foloseasca alte metode de evaluare.

    Sincer mi se pare ciudat ca auditorii (Deloitte, PwC in trecut) au acceptat folosirea preturilor unor astfel de tranzactii cu cate o actiune. Din punctul meu de vedere, inclusiv auditorii si ASF trebuie sa ofere explicatii in aceasta situatie. 

    IFRS 13 este destul de clar cu privire la situatiile in care avem o piata care nu este activa/lichida. Mai jos sunt paragrafele de la punctele B37 si B40 din IFRS 13. 

    B37 Valoarea justă a unui activ sau a unei datorii poate fi afectată atunci când volumul sau nivelul de activitate al unui activ sau al unei datorii scade semnificativ comparativ cu activitatea normală de pe piaţă a activului sau datoriei (sau a activelor sau datoriilor similare). Pentru a stabili dacă, pe baza informaţiilor disponibile, volumul sau nivelul de activitate al activului sau al datoriei a scăzut semnificativ, o entitate trebuie să evalueze importanţa şi relevanţa unor factori precum următorii: 

    (a) Există puţine tranzacţii recente. 

    (b) Cotaţiile de preţ nu sunt determinate pe baza informaţiilor curente. 

    (c) Cotaţiile de preţ variază semnificativ fie în timp, fie între cumpărătorii sau vânzătorii de pe piaţă (de exemplu, unele pieţe de brokeri). 

    (d) Se poate demonstra că indicii care erau anterior bine corelaţi cu valorile juste ale activului sau datoriei nu mai sunt corelaţi cu indicaţiile recente ale valorii juste a activului sau datoriei respectiv(e). 

    (e) Se înregistrează o creştere semnificativă a primelor de risc de lichiditate implicite, a randamentelor sau a indicatorilor de performanţă (cum ar fi un coeficient de neplată sau dimensiunea pierderilor) pentru tranzacţiile observate sau preţurile cotate când sunt comparate cu valoarea estimată de entitate a fluxurilor de trezorerie preconizate, ţinând cont de toate datele disponibile pe piaţă privind riscul de 

    credit sau alte riscuri de nerespectare a obligaţiilor aferente activului sau datoriei. 

    (f) Există o marjă de licitaţie extinsă sau marja de licitaţie s-a majorat semnificativ. 

    (g) Se înregistrează un declin semnificativ al activităţii sau absenţa unei pieţe pentru elemente noi (adică o piaţă primară) ale activului sau datoriei sau ale unor active sau datorii similare. 

    (h) Sunt disponibile puţine informaţii publice (de exemplu, privind tranzacţii care au loc pe o piaţă fără intermediari). 

    B40 Dacă volumul sau nivelul de activitate al activului sau al datoriei a scăzut semnificativ, poate fi adecvată schimbarea tehnicii de evaluare sau utilizarea mai multor tehnici de evaluare (de exemplu, utilizarea unei abordări pe bază de piaţă şi a unei tehnici a valorii actualizate). Atunci când analizează indicaţiile valorii juste rezultate în urma utilizării mai multor tehnici de evaluare, o entitate trebuie să ţină cont de caracterul rezonabil al intervalului evaluărilor la valoarea justă. Obiectivul este de a stabili punctul din acel interval care este cel mai reprezentativ pentru valoarea justă în condiţiile de piaţă curente. O varietate de evaluări la valoarea justă pot să indice necesitatea unei analize mai aprofundate. 

    1. Din cele afirmate de Dragoi, ASF s-a impotrivit schimbarii metodei de evaluare SIFI pe care el i-ar fi propus-o si (nu stim de ce) i-a impus calculul pe baza pretului actiunii tranzactionate.

      Asta face sa se revina la ceea ce am spus, deja, de doua ori: ca sa evite manipularea, Dragoi/SIF1 ar fi trebuit fie sa delisteze SIFI, fie sa opereze un squeeze-out.

      Faptul ca nu a facut nici una nici alta arata ca manipularea VAN a fost intentionata Dragoi/SIF1, desi el vrea sa lase impresia ca a fost obligat de ASF. 

      Este clar ca de la inceput strategia a fost sa se supraevalueze detinerea in SIFI. Nu se explica altfel de ce s-au mentinut 13 actiuni pt free float. Nu exista o alta justificare economica pentru aceste tranzactii cu cate o actiune. Pe langa o investigatie a procurorilor privind aceste practici, auditorii chiar trebuie sa explice de ce au permis supraevaluarea activelor SIF1.

      De acord.

      Vezi Marius, asta e problema: si tu, ca multi altii, ai inteles din aceasta serie de articole ca SIF1 tranzactioneaza SIFI, manipuland astfel VAN ul, iar autorul nu te corecteaza. Nu doar ca nu exista nici o dovada (vorbesc de spatiul public acum) ca cineva conectat cu SIF Banat Crisana plaseaza aceste ordine de vanzare/cumparare, ci chiar administratorii SIF1 au reclamat la ASF anomalia. Dintr-un free float de 13 actiuni, iti dai seama ca se vede imediat cine a tranzactionat; daca ar fi fost ei, ASF ar fi stiut imediat si i-ar fi intrebat daca sunt sanatosi la cap de se reclama singuri?? Eu sunt 99,9% convins ca nu sunt ei si cineva cu agenda proprie face aceste combinatii. Dar sunt si 100% convins ca se va afla cine (si de ce). Si abia atunci vom intelege multe.

      Cred ca nu te astepti ca cele 13 actiuni sa fie direct pe numele lor sau a unor persoane care sunt direct afiliate cu SIF1. Intr-o tara in care se vand/cumpara inca facturi cred ca se gasesc doritori care sa dea o mana de ajutor pentru a misca niste actiuni. Sunt multe societati prin Cipru sau alte zone calde care detin actiuni ale unor societati din Romania.

      Nicaieri n-am scris ca "SIF1 tranzactioneaza SIFI".

      Totusi, un analfabet functional care nu stie sa citeasca si nu intelege sensul frazei, a scris la opinia 4.: 

      "Astept cu interes dovezi, chiar si indirecte, informatii, chiar si pe surse, ca sunt cei de la SIF1 in spatele acestor tranzactii. Ca ar fi mare pacat sa iasa ASF cu un raport in care sa zica, de exemplu, ca SIF1 n-are vreo legatura cu asta. S-ar face make de bafta, ca a vorbit aiurea zile intregi." 

      Omul nu merita nici un fel de atentie, dar fiind un cititor, fie el si ostil, i-am raspuns: 

      "Aici ti se vede gindirea rudimentara: dovada manipularii nu sta exclusiv in eventuala legatura cu SIF Banat Crisana a autorilor tranzactiilor, ci in falsificarea Valorii Activului Net, ceea ce este deja dovedit."  

      Acum vii tu si spui: 

      "Vezi Marius, asta e problema: si tu, ca multi altii, ai inteles din aceasta serie de articole ca SIF1 tranzactioneaza SIFI, manipuland astfel VAN ul, iar autorul nu te corecteaza." 

      In primul rind ca n-am vazut la Marius confuzia pe care i-o atribui. 

      In al doilea rind, deja facusem precizarea pe care imi reprosez ca nu as face-o. 

      Cite incurcaturi de gindire submediocra mai sint obligat sa descilcesc, sub pretextul ca ati fi fiind cititori?

      Frate, mai sinteti multi analfabeti functionali?! 

      Sentimentul de rusine te incearca vreodata?

      Aici imi reprosezi ca las sa treaca confuzia ca SIF1 tranzactioneaza SIFI, dar tot tu esti acela de la opinia 4.9., care ma intrebi "Nu inteleg de ce nu-ti starneste curiozitatea CINE tranzactioneaza asa?" si tot tu esti cel de la opinia 6., care incearca sa faca bascalie intr-un mod imbecil, rastalmacind: "Autoritatea trebuie luata la misto."

      Stiu ca este mare criza de personal si mai ales, e criza de personal calificat, dar sa angajeze postaci atit de imbecili!... 

      Hai ca ne intrecem cu gluma deja. Mai citeste o data opinia lui Marius 12.5. Gata? Inca o data. Gata iar? Ce zici? Omul a inteles ca tranzactioneaza SIF1 sau nu? Cum zice el? "Doar nu te astepti sa fie actiunile pe ei sau pe afiliati". Deci? Si mai lasa-ne cu ifosele astea de 'telectual printre tampiti ca deja ai accente comportamentale de domnisoara, domnu' Make.

      Exceptional: tu comentezi opinia 12.5, de la ora 13:28, in mesajul 12.4., de la ora 13:04.

      Esti Mama Omida. 

      Esti prost de bubui.

      O firma mare care a facut audit la SIF 1 este si KPMG.

      Dar cum sa observe ceva ei. 

      Sa scoata sif1 10-15%din sifi la vanzare si o sa vedem pretul corect.

    articol ok

    La aceasta ora este in piata un singur ordin de cumparare pentru 1 actiune la 280 lei/act.

    Ar fi interesant sa plasam un ordin de cumparare SIFI in valoare de 1000 lei. Apoi sa-l lasam activ si sa asteptam. O zi, o luna, un an. Si sa vedem daca se executa vreodata. :)

    1. Nu poti afisa un ordin de 1000 de lei. Pasul variatiei de pret este reglementat, limitind-o la +-30% fata de ultimul pret tranzactionat. Maximum, acum, este 520.

      Bravo Make, ai mai învățat ceva!.

      Imbecilule, Make e tatal pietei de capital si a mai bagat pe cativa la parnaie, din pix. Fii respectuos!

      Pai sa punem un ordin de cumparare cu valoarea maxima permisa si sa-l lasam activ pana se executa (1 luna sau 1 an). Apoi, imediat dupa executarea lui, inca un ordin cu 30% mai mare fata de ultima tranzactie. Si tot asa. Pana se 'termina' celw 13 actiuni. Cat va fi VUAN SIF1 dupa cele 13 actiuni? :)

    Problema manipulării e cea mai mica. SIFI e platforma perfecta a delalidarii companiilor care o compun și care e expatriate in Cipru . E doar o chestiune de timp pana când aceasta imensa afacere imobiliară va fi împărțită frățește . ASF ul nu are nicio jena sa închidă afacerea împachetată cu o poliloghie juridică.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb